ESCULAP 2018 – Optymalizacja kosztów wyposażenia i funkcjonowania obiektów medycznych

 

Jest to skrót z ogólnopolskiego cyklu wykładów w ramach konferencji ESCULAP 2018

 

Optymalizacja kosztów wyposażenia i funkcjonowania obiektów medycznych

 

Obecnie usługi medyczne są jak przedsiębiorstwa produkcyjne

1. Funkcjonowanie na zasadach rachunku ekonomicznego
2. Algorytm postępowania podobny jak przy produkcji przemysłowej – technologia, optymalizacja, generowanie zysku
3. Organizacja pracy podobna jak przy produkcji przemysłowej
4. Aspekt humanitarny ……

 

Optymalizacja kosztów

W jaki sposób obniżyć koszty stałe bez obniżania standardu procedur medycznych :

  • właściwe dobranie powierzchni w oparciu o aktualne przepisy i doświadczenie
  • odpowiednie wyposażenie dla planowanych procedur poparte obliczeniami
  • optymalny dobór kadr i czasu pracy

Gdzie szukać oszczędności ?

1.Centralne sterylizatornie
2.Oddziały Intensywnej Terapii
3.Bloki operacyjne
4.Oddziały łóżkowe
5.Ambulatoria

Centralna sterylizacja

1.Własna sterylizacja czy usługa zewnętrzna?
2.Optymalna  powierzchnia
3.Ilość i wielkość wyposażenie na podstawie obliczeń
4.Optymalny czas pracy

Obliczanie zapotrzebowania na materiały sterylne

1. Ilość sal operacyjnych (przykładowa ilość STE ) :

  •  dla 4 SO – 64  STE
  • dla 6 SO – 96  STE
  • dla 10 SO – 160  STE
  • dla 20 SO – 340  STE

2. Powierzchnia CS zależy od zapotrzebowania na materiały sterylne – zazwyczaj mieści się na powierzchni od 130 do 600 m2 przy wysokości pomieszczeń min. 3 m

3. Ilość urządzeń do sterylizacji zależy od ilości i typu zabiegów chirurgicznych

Centralna sterylizacja:

  • Strona brudna
  • Strona  czysta

 

Oddziały Intensywnej Terapii

Wymagania przestrzenne :

  • Według Rozporządzenia MZ
  • Zalecenia wg Europejskiego Towarzystwa Intensywnej Terapii
Wymagania wg Rozporządzeń MZ 1998/2006/2016
  • Całkowita powierzchnia OIT – brak wymagań
  • Zalecana powierzchnia dla sali 1 łóżkowej –  min 18 m2
  • Zalecana powierzchnia dla sali wielołóżkowej – min 16 m2 / na każdego pacjenta
  • Dopuszczalna ilość łóżek w sali wielołóżkowej – brak ograniczeń
  • Magazyn sprzętu i aparatury – brak wymagań powierzchniowych
Zalecenia Europejskiego Towarzystwa
Intensywnej Terapii
  • Całkowita powierzchnia OIT – 2,5 do 3 krotna /powierzchnia strefy łóżkowej
  • Zalecana powierzchnia sali 1 łóżkowej – min. 25 m2
  • Zalecana powierzchnia sali wielołóżkowej – min. 20 m2 / na każdego pacjenta
  • Zalecana wielkość sali łóżkowej – max 4 łóżka
  • Przestrzeń przewidziana dla każdego stanowiska powinna stanowić prostokąt z obszarem ruchu min. 2,5 m
  • Przy sali 1 łóżkowej zalecany jest przedsionek o pow.  min. 3 m2
Case study
  • Oddział Intensywnej Terapii – Szpital w Baku Azerbejdżan
  • Sale pooperacyjne Bloku Operacyjnego – 4 WSO we Wrocławiu
  • Oddział Intensywnej Terapii – Dolnośląskie Centrum Chorób Płuc we Wrocławiu

Optymalizacja pracy Bloku Operacyjnego

  1. Ilość sal operacyjnych
  2. Czas pracy
  3. Specjalistyczne wyposażenie medyczne
Case study
  • Blok operacyjny – Szpital uniwersytecki w Barcelonie – Hiszpania
  • Blok operacyjny
  • Sterownia
  • Sala hybrydowa

Oddziały łóżkowe  – optymalizacja kosztów

  1. Możliwie maksymalne skracanie czasu pobytu pacjentów w oddziałach specjalistycznych  na rzecz oddziałów opiekuńczo – pielęgnacyjnych
  2. Wyposażenie oddziałów łóżkowych w wyposażenie ułatwiające opiekę nad pacjentami
  3. Optymalna wielkość oddziałów oraz odpowiedni dobór kadr medycznych i pomocniczych

Optymalne wykorzystanie łóżek szpitalnych

  • System opieki nad pacjentami
  • Koszt leczenia pacjentów
  • Wyposażenie oddziałów łóżkowych
Dobór odpowiednich mebli medycznych
  • Łóżka
  • Szafki
  • Wózki
Zaopatrzenie oddziałów w urządzenia pomocnicze ułatwiające opiekę nad pacjentami
  • Podnośniki dla pacjentów
  • Wyposażenie pomocnicze
  • Optymalizacja opieki nad pacjentami

Odpowiednia kadra medyczna

  • Lekarze
  • Pielęgniarki
  • Opiekunowie
  • Personel gospodarczy
  • Wolontariusze

Odpowiednie dla określonej specjalności wyposażenie medyczne – Optymalizacja obiektu

  • Ocena stanu technicznego
  • Analiza wykorzystania obiektu
  • ocena stopnia efektywnego zagospodarowania obiektu (nadmiar lub brak odpowiedniej powierzchni użytkowej)
  • Analiza możliwości rozbudowy
  • wielkość działki
  • plan zagospodarowania terenu
  • otoczenie
  • infrastruktura techniczna
  • Optymalizacja układu funkcjonalno – przestrzennego

Analiza poprawności usytuowania istotnych elementów funkcjonalnych szpitala :

  • tzw. „gorąca platforma” (BO , OIT, SOR …)
  • diagnostyka obrazowa
  • oddziały łóżkowe
  • ambulatoria
  • administracja ,  piony techniczne i gospodarcze

Dostosowanie obiektów publicznych dla osób niepełnosprawnych w świetle przepisów polskich i innych krajów

Dostosowanie obiektów  publicznych
dla osób niepełnosprawnych

Podstawy prawne obowiązujące w Polsce :
  1. Dz.  Ustaw nr 78 poz. 483 z dn. 02 kwietnia 1997  – Konstytucja RP
  2. Dz.  Ustaw  nr 89 poz. 414 z dn.  07 lipca 1994 – Prawo budowlane
  3. Dz. Ustaw nr 75 poz. 690 z 2002

Dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych

Definicja dostępności (wg Słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego)
  • możliwość dojścia, dotarcia, dostania się do jakiegoś miejsca
  • popularność, zrozumiałość, przystępność

Obiekty bez barier

  • Populację osób niepełnosprawnych szacuje się w Polsce na  ponad 12,2 % co daje prawie 4,7 mln osób ,  są to osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności .
  • Populacja osób w wieku senioralnym w Polsce wynosi  obecnie ponad 9 mln , a w 2050 roku będzie ponad 13,7 mln czyli ok. 40 % ogółu ludności

Rodzaje niepełnosprawności

  • choroby neurologiczne
  • niepełnosprawność intelektualna
  • niepełnosprawność narządu wzroku i głucho ślepota
  • schorzenia metaboliczne
  • choroby rzadkie/genetyczne
  • nowotwory
  • niepełnosprawność ruchowa
  • choroby układu oddechowego i krążenia
  • niepełnosprawność słuchu i/lub mowy
  • choroby układu płciowo-moczowego
  • choroby psychiczne
  • otyłość

Dostępność pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych

Wymagania dotyczące pomieszczeń higieniczno-sanitarnych :

  • powinno mieć wejście z komunikacji ogólnodostępnej
  • drzwi bez progów co najmniej szerokości 90 cm
  • zapewnienie przestrzeni manewrowej o wym.  min. 1,5 x 1,5 m
  • odpowiednio przystosowana miska ustępowa, umywalka i natrysk
  • uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych
  • dopuszcza się brak przedsionka

Wymagania dotyczące wyposażenia

Elementy wyposażenia łazienek mające wpływ na dostępność

  • ceramika sanitarna
  • armatura sanitarna
  • uchwyty, pochwyty, poręcze
  • drzwi
  • instalacja przyzywową
  • przestrzeń manewrowa
Ceramika sanitarna
  • miska ustępowa
  • umywalka
  • pisuar
  • wanna ?
  • wózko-wanna
Wyposażenie pomieszczeń sanitarnych
  • Baterie umywalkowe i natryskowe – antyoparzeniowe, intuicyjne w obsłudze,  termostatyczne, delikatne uruchamianie
  • Siedziska prysznicowe
  • Dozowniki i podajniki
  • Uchwyty , pochwyty , poręcze
  • Przykład tzw. „radosnej twórczości”
  • Przykład poprawnie zaprojektowanego węzła sanitarnego

Wymogi prawne we Francji

Przepisy – prawie 200 dekretów i rozporządzeń wykonawczych  i bardzo rygorystyczne egzekwowanie  (kary za nieprzestrzeganie zasad  nawet do 75 tys.  Euro lub nawet więzienie w przypadku recydywy)

  • umywalka szerokości min. 60 cm, min. 30 cm odstęp od ściany
  • dolna krawędź lustra max. 105 cm
  • wszystkie urządzenia (armatura, akcesoria, dozowniki) na płaszczyźnie obsługi 90-130 cm
  • określona długość i wysokość montażu uchwytów
  • dodatkowe strefy manewrowe 80 x 130 cm
  • zalecane wskazanie wizualne dozownika mydła
  • urządzenia pozwalające usiąść i urządzenia pozwalające na podtrzymanie się w pozycji stojącej
  • armatura bezdotykowa lub z delikatnym uruchamianiem lub ergonomicznym uchwytem

Wymogi prawne w Austrii

  • umywalka może zajmować przestrzeń ruchu do 20 cm
  • głębokość umywalki w zakresie 35-45 cm
  • odległość ściany od środka blatu umywalki min. 50 cm
  • syfon podtynkowy lub płaski natynkowy
  • wszystkie urządzenia (armatura, akcesoria, dozowniki) na płaszczyźnie obsługi 80-110 cm
  • dolna krawędź lustra min. 90 cm, górna krawędź min. 180 cm
  • szerokość pomieszczenia od 165 (175) cm
  • głębokość pomieszczenia min. 215 cm
  • Wymogi prawne w Austrii cd

Wymogi prawne w Szwajcarii

  • wielkość pomieszczenia min. 1,65 x 1,80 m
  • głębokość umywali 35-40 cm
  • umywalki z zaokrąglonym frontem
  • syfon podtynkowy lub płaski natynkowy
  • przednia krawędź wc do środka umywalki 55 cm
  • odstęp armatury od przedniej krawędzi miski ustępowej 55 cm
  • bateria jednouchwytowa lub bezdotykowa
  • dolna krawędź lustra maks. 100 cm, górna krawędź min. 180 cm
  • lustro przechylane niedozwolone
  • wysokość obsługi elementów wyposażenia (dozowniki, etc.) 110 cm

Wymogi prawne w RFN

  • precyzyjnie określona przestrzeń przy umywalce
  • bateria jednouchwytowa lub bezdotykowa
  • lustro wys. min. 100 cm
  • bateria jednouchwytowa lub bezdotykowa
  • wszystkie akcesoria muszą znajdować się w zasięgu ręki i być dostosowane do obsługi jedną ręką
  • uchwyty (poręcze) uchylne po obu stronach siedziska prysznicowego i miski ustępowej
  • spłukiwanie oraz papier toaletowy osiągalne ręką lub ramieniem bez zmiany pozycji siedzącej
  • podłoga antypoślizgowa

 

Dostępność obiektów medycznych dla pacjentów bariatrycznych

Kompleksowe rozwiązywanie problemu dostępności dla pacjentów chorobliwie otyłych:

  • Transport  pacjentów
  • Dostosowanie pomieszczeń i wyposażenia
  • Leczenie pacjentów bariatrycznych

Obecnie w żadnym województwie w Polsce w pełni nie rozwiązano tego problemu, a dotyczy to ponad 300 000 osób.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s